Jawatan Kosong Lembaga Koko Malaysia (LKM) - May 2014

Jawatan Kosong Lembaga Koko Malaysia (LKM) - May 2014


About Lembaga Koko Malaysia (LKM)
  
Lembaga Koko Malaysia (LKM) adalah satu agensi penyelidikan badan berkanun persekutuan di bawah Kementerian Perusahaan Perladangan dan Komoditi Malaysia (dulu dikenali sebagai Kementerian Perusahaan Utama). Ianya diwujudkan di bawah Akta Parlimen 343 pada tahun 1988 dan mula beroperasi sejak tahun 1989. Ojektif utama penubuhan adalah untuk membangunkan industri koko Malaysia yang bersepadu dan kompetitif di pasaran global. Penekanan diberikan kepada peningkatan produktiviti dan kecekapan dalam pengeluaran biji koko dan peningkatan aktiviti hiliran.
Apa Kami Buat

Fungsi utama LKM meliputi:-
  • Menjalankan dan menggalakkan penyelidikan dalam pengeluaran, pemprosesan, penstoran dan penggunaan;
  • Mengawal dan menyelaras aktiviti-aktiviti dan polisi-polisi penyelidikan;
  • Mempertingkatkan kualiti;
  • Menyelaras aktiviti-aktiviti pemasaran;
  • Mengumpul, menyatu dan menyebarkan maklumat;
  • Mengawalselia dan menyelaras aktiviti-aktiviti yang berkaitan dengan koko seperti pemprosesan, penstoran, pengawalseliaan dan pemasaran.
Penyelidikan dan Pembangunan
Penyelidikan dan Pembangunan adalah aktiviti utama LKM. Program dan projek penyelidikan dijalankan untuk menangani pelbagai masalah dan keperluan dalam penanam koko dan industri hiliran koko. Tujuan utama adalah untuk mendapatkan pengetahun praktikal dan membangunkan teknologi dan bahan tanaman yang boleh meningkatkan produktiviti, mengurangkan kos pengeluaran dan keperluan buruh, memperbaiki kualiti biji koko dan produk koko, membangunakan produk baru serta kegunaan baru koko serta meningkatkan kelebihan persaingan bagi biji koko dan produk koko Malaysia.
Pembangunan Pasaran dan Tekno-Ekonomi
Tujuan pembangunan pasaran adalah untuk meningkatkan perkongsian pasaran untuk biji koko dan produk koko Malaysia dalam pasaran antarabangsa dan domestik. Aktivitinya termasuk promosi antarabangsa dan domestik. Promosi antarabangsa dijalankan melalui Misi Perdagangan dan Teknikal, serta eksposisi antarabangsa. Promosi domestik dilakukan melalui pesta koko, program promosi koko di sekolah dan pameran. Kebaikan koko merupakan tema utama promosi. Manakala, program tekno-ekonomi adalah untuk melihat ekonomik pengeluaran daripada bahan mentah biji koko sehingga produk siap melalui penyelidikan dan pembangunan, serta banci. Maklumat harga koko, senario pasaran dan statistik berkaitan juga disediakan untuk rujukan industri.
Pengawalseliaan dan Kawalan Kualiti
Pelesenan dan penggredan dijalankan untuk memastikan kualiti biji koko Malaysia memenuhi keperluan piawaian Malaysia. LKM melesenkan pemproses biji koko basah, pedagang koko, pengisar koko serta penggred koko. Adalah menjadi tanggungjawab LKM untuk membuat garis panduan dan piawain untuk biji koko dan produk koko, serta melakukan pengawalseliaan.
Pembangunan Kumpulan Sasaran
LKM akan meneruskan implimentasi program pembangunan kumpulan sasaran termasuk pekebun kecil koko dan Usahawan Coklat Buatan Tangan. Program Pembangunan Kumpulan Sasaran merupakan gabungan program pengembangan dan pembangunan di LKM. Tujuan utama program Pembangunan Pekebun Kecil adalah untuk meningkatkan produktiviti koko pekebun kecil daripada kurang 0.5 tan/ha/tahun kepada lebih 1.5 tan/ha/tahun. Aktivitinya termasuk lawatan, perjumpaan, pemberian bahan tanaman dan insentif, serta latihan dalam teknologi penanaman dan pengurusan kualiti. Manakala tujuan program Pembangunan Usahawan Coklat Buatan Tangan adalah untuk mewujudkan usahawan Malaysia yang terlibat dalam industri coklat buatan tangan. Aktivitinya adalah pemindahan teknologi, pembangunan produk dan mesin, mengadakan pusat bekalan kovertur coklat, pasaran dan promosi, serta pemberian khidmat nasihat dan teknikal.
Pengembangan dan Pemindahan Teknologi
Sebahagian aktiviti yang dijalankan untuk pengembangan dan pemindahan teknologi oleh LKM ialah bengkel, seminar, lawatan kebun, demontrasi, serta kursus latihan dalam teknologi penanaman koko, pembuatan coklat dan pembangunan produk.
Perkhidmatan Teknikal dan Nasihat
LKM menyediakan perkhidmatan teknikal dan nasihat kepada penanam koko dan industri hiliran. Makmal dan makmal perintis di Pusat Penyelidikan Hiliran koko, LKM di Bandar Baru Bangi adalah dilengkapi untuk keperluan perkhidmatan analisis fizikal, kimia dan mikrobiologi terhadap biji koko dan produk koko, serta digunakan untuk penyelidikan dalam pemprosesan koko dan pembangunan koko.

 Source : http://www.koko.gov.my

Jawatan Kosong Lembaga Koko Malaysia - 21 May 2014

Lembaga Koko Malaysia mempelawa permohonan dari warganegara Malaysia bagi mengisi kekosongan jawatan bertaraf tetap di Lembaga Koko Malaysia seperti berikut:-

Jawatan Kosong Terkini 2014 di Lembaga Koko Malaysia

Jawatan:-

1. SETIAUSAHA PEJABAT N27


Tarikh Tutup 21 May 2014



Jawatan Kosong Lembaga Koko Malaysia - 21 May 2014