Jawatan Kosong Majlis Agama Islam Selangor (MAIS) - May 2014

Jawatan Kosong  Majlis Agama Islam Selangor (MAIS) - May 2014

About: Majlis Agama Islam Selangor (MAIS) 

Pada awal penubuhannya, Majlis Agama Islam Selangor (MAIS) dikenali sebagai satu badan yang tetap dinamakan Majlis Agama Islam dan Adat Istiadat Melayu Selangor.

Ia ditubuhkan dibawah seksyen 5, Enakmen Pentadbiran Undang-undang Islam 1952 (Enakmen No. 3 Tahun 1952) sebagaimana berikut:

"Hendaklah diadakan satu Majlis Agama Islam dan Adat Istiadat Melayu Selangor dan disebut dalam bahasa Inggeris 'Council of Religion and Malay Customs Selangor''.

Penubuhan Majlis ketika itu adalah bertujuan menasihati DYMM Sultan dalam hal-hal yang bersabit dengan Agama Islam dan Adat Melayu.

Nama dan identiti badan ini kemudiannya ditukar kepada satu pertubuhan perbadanan yang bernama Majlis Agama Islam Selangor berdasarkan kepada seksyen 5 (1), Enakmen Pentadbiran Agama Islam (Negeri Selangor) 2003 sebagaimana berikut:

"Majlis hendaklah menjadi suatu pertubuhan perbadanan yang kekal turun temurun dan mempunyai suatu meterai perbadanan, dan meterai itu boleh dari masa ke semasa dipecahkan, ditukar dan diubah dibuat baharu sebagaimana yang difikirkan patut oleh Majlis, dan, sehingga suatu meterai diadakan di bawah seksyen ini, meterai Majlis terdahulu bolehlah digunakan sebagai meterai perbadanan bagi Majlis."
MAIS merupakan satu entiti pertubuhan perbadanan (a body corporate) menurut Seksyen 5(1) Enakmen Pentadbiran Agama Islam (Negeri Selangor) 2003.

Pada 1 Mac 2005, Pentadbiran Bahagian Pengurusan Baitulmal (BPB) telah dipindahkan dari Jabatan Agama Islam Selangor (JAIS) ke MAIS dan telah disahkan oleh Mesyuarat MAIS pada 14 April 2005.

Source:  http://www.mais.gov.my

Jawatan Kosong Majlis Agama Islam Selangor (MAIS) - 16 May 2014

Majlis Agama Islam Selangor (MAIS) mempelawa anak Negeri Selangor yang berkelayakan untuk mengisi kekosongan jawatan di MAIS.


Jawatan Kosong Terkini 2014 di Majlis Agama Islam Selangor (MAIS)

Jawatan:-

1. EKSEKUTIF (AUDIT) 

2. PEMANDU 

3. PENOLONG PEGAWAI HAL EHWAL ISLAM S27 

4. PEMBANTU HAL EHWAL ISLAM S17


Tarikh Tutup : 16 May 2014

Jawatan Kosong Terkini Selangor